Els sistemes de mesura i seguiment eficients solen estar format per diversos indicadors alineats amb els objectius de la empresa.
Per dissenyar un bon sistema d’indicadors cal començar definint clarament:
- Què defineix l’èxit o el fracàs a l’empresa.
- Quines són les contribucions clau que es demana als treballadors
- Quins recursos hi ha disponibles per assolir l’èxit definit
- Quines són les condicions que propicien aquest èxit.
Definits aquests paràmetres clau, i amb l’objectiu d’equilibrar el sistema de mesura, abans de proposar una ponderació dels indicadors establerts cal tenir en compte alguns detalls:
- S’ha d’evitar que l’objectiu derivi a assolir els indicadors enlloc de promoure la satisfacció del client.
- Cal defugir que la fixació per obtenir la màxima puntuació en una àrea repercuteixi negativament en les altres.
- Si des de la organització no es dona opció al fracàs, indirectament s’està actuant en contra de la innovació.
- Cal posar a prova el sistema abans d’implantar-lo per tal que ningú se’n pugui aprofitar de forma deshonesta.
I el més important:
els sistemes de mesura i seguiment eficients han de fomentar la col·laboració de tots els actors implicats.